آخرین اخبار
کد مطلب: 125035
در هفتم تير سال ۶۰ چه گذشت؟
تاریخ انتشار : 1396/04/07 10:51:45
نمایش : 2352
حدود ساعت 21 و7 دقيقه هفتم تيرماه 1360، دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي، در حالي که جمعي از بلندپايه ترين و دل سوزترين مسؤولان نظام در آن جلسه حضور داشتند، با بغض منافقان منفجر شد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حدود ساعت 21 و7 دقيقه هفتم تيرماه 1360، دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي، در حالي که جمعي از بلندپايه ترين و دل سوزترين مسؤولان نظام، هم چون آيت اللّه بهشتي رئيس ديوان عالي کشور، چهار وزير، دوازده معاون وزير و حدود سي نماينده مجلس در آن جلسه حضور داشتند، با بغض منافقان منفجر شد و 72 يار وفادار انقلاب و امام، با ذکر خدا بر لب و بدن هاي پاره پاره، به ديدار حق شتافتند.
 در پي اين حادثه، مردم انقلابي ايران، در سراسر کشور مجالس عزاداري باشکوهي برگزار کردند و با اين کار، نفرت عميق خود را از دشمنان انقلاب و به ويژه منافقان نشان دادند. حضرت امام خميني رحمه الله درباره اين حادثه جان سوز فرمودند: «ملت ايران در اين فاجعه بزرگ، 72 تن بي گناه، به عدد شهداي کربلا از دست داد»
 
عامل بمب گذاري، منافق نفوذي به نام «محمدرضا کلاهي» بود که خود جزء نيروهاي خدماتي حزب به حساب مي‌آمد و پس از انفجار از کشور گريخت.

روزنامه کيهان فرداي آن روز در گزارشي نوشت: «حدود ساعت ۲۱ ديشب دو بمب بسيار قوي در محل دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي منفجر شد که بر اثر شدت انفجار قسمت‌هايي از ساختمان فروريخت و موجب شهادت ده‌ها تن از مقامات مملکتي و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي و چند تن از وزرا گرديد.»

اين روزنامه سپس ماجراي انفجار را به نقل از خبرنگار کشيک خود که نيم ساعت پس از انفجار به محل حادثه رسيده بود، چنين روايت کرده است: «بيش از نيم ساعت از انفجار گذشته بود که دوان‌دوان خودم را به محل حادثه رساندم. صد‌ها نفر از مردم تهران خود در خيابان‌هاي اطراف دفتر مرکزي حزب اجتماع کرده بودند و آمبولانس‌ها بي‌امان در رفت و آمد بودند. وقتي به چند قدمي محل انفجار رسيدم امدادگران نخستين افرادي را که زير آوار مانده بودند به آمبولانس‌ها انتقال داده بودند. سقف بتوني دفتر مرکزي حزب بر اثر انفجار فروريخته بود و ده‌ها نفر در زير آوار مدفون شده بودند. اکثر مجروحين و شهدا که به آمبولانس‌ها حمل مي‌شدند غرق در خون بودند و به هيچ وجه شناخته نمي‌شدند».
 
تشييع باشکوه شهداي هفتم تير
پس از حادثه انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي در هفتم تيرماه سال 1360 و شهادت جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نخستين جلسه علني مجلس، سه روز بعد، يعني چهارشنبه دهم تيرماه برگزار شد. درآن روز، به يادبود آن شهيدان، 27 دسته گل، بر روي 27 صندلي مجلس قرار داده بودند.
 
دو روز بعد از فاجعه هفت تير، مردم براي تشييع شهدا، در ميدان حسن آباد جمع شدند و به سوي بهشت زهرا به حرکت درآمدند. شهداي پاک باخته در راه حق، يکي پس از ديگري بر روي دست هاي گرم و توان مند مردم به خاک سپرده مي شدند و تا عصر آن روزفراموش نشدني، 28 تن از شهيدان دفن شدند و تشييع بقيه، از جمله شهيد مظلوم دکتر بهشتي، به وقت ديگري موکول شد. بامداد روز بعد با اين که دفن شهدا اعلام نشده بود، اما سيل مردم به سوي بهشت زهرا سرازير شد و سرانجام در آن موقع، پيکر پاک آن شهيد مظلوم و تني چند از هم سنگرانش، روي دست هاي پاک مردم به محل دفنشان انتقال يافت و پيکرآنان ـ که پاک تر از گُل بود ـ به خاک سپرده شد.
 
پيام امام خميني (ره) در مورد شهداي هفتم تير
امام خميني رحمه الله در بخشي از پيام خود درباره شهداي هفتم تير، درمورد خيانت هاي منافقين مي فرمايد: «مي خواهيد با شهادت رساندن عزيزان ما، اين ملت فداکار را از صحنه بيرون کنيد. شما تا توانستيد به فرزندان اسلام، چون شهيد بهشتي و شهداي عزيز مجلس و کابينه با حربه ناسزا و تهمت هاي ناجوان مردانه حمله کرديد که آن ها را از ملت جدا کنيد و اکنون که آن حربه از کار افتاده و کوس رسوايي همه تان بر سرِ بازارها زده شد، در سوراخ ها خزيده و دست به جناياتي ابلهانه زده ايد که به خيال خام خود، ملت شهيد پرور و فداکار را با اين اعمال وحشيانه بترسانيد و نمي دانيد که در واژه شهادت، واژه وحشت نيست».
 
سخنان مقام معظم رهبري در مورد شهداي هفتم تير
مقام معظم رهبري در مورد حادثه هفتم تير سال 1360 مي فرمايد: «يک جمله درباره حادثه هفتم تير عرض کنيم و آن اين است که شايد از همه ابعاد متعددي که اين حادثه داشت، اين بُعد جالب تر باشد که اين حادثه، نشان داد که ضربه هاي سهمگيني از اين قبيل هم حتّي نمي تواند به استحکام بناي جمهوري اسلامي که به ايمان و حضور مردم تکيه کرده است، خللي وارد کند. اين حادثه، حادثه کوچکي نبود. چنين حادثه اي در هر نقطه دنيا کافي است براي فرو ريختن يک نظام. اين همه اشخاص مؤثر، مهم، خوش فکرو مبارز به دست جنايت کار تروريست ها در يک لحظه از بين بروند و نظام آن را تحمل کند و از آن، وسيله اي براي استحکام هر چه بيش تر خود به وجود بياورد. اين چيز شگفت آوري بود. اين برکت حضور و ايمان مردم، به برکت استحکام ساخت دروني نظام اسلامي بود و به فضل پروردگار، هميشه همين طور خواهد بود»
 
پس از اين واقعه تلخ روز هفتم تير به عنوان روز قوه قضائيه نامگذاري شد و جهت ارج نهادن به مقام والاي قضاوت و تکريم مقام شامخ شهيد مظلوم آيت الله دکتر بهشتي اولين مسئول دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران و بنا به پيشنهاد قوه قضائيه مبني بر نامگذاري هفته اول تيرماه به عنوان هفته قوه قضائيه، اين پيشنهاد در تاريخ 27/4/1373 در شوراي فرهنگي عمومي مطرح و به تصويب رسيد.
 
منبع: ميزان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس